AKTUELLT

SVERIGES BYGGINDUSTRIER STÖTTAR SINA MEDLEMMAR

Sveriges Byggindustrier är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Deras huvuduppgift är att förbättra näringsvillkoren såväl för hela branschen som för de enskilda företagen. Målet är en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch.

Sveriges Byggindustrier har nu tecknat ett ramavtal med Olsson & Co för produktion av produktmedia, trycksaker, profilkläder samt expomaterial. De och alla deras medlemmar kommer att få tillgång till en webbshop med cirka 12 000 artiklar till förmånliga priser.

Vad är Hållbarhet?

Det känns som att alla pratar hållbarhet och CSR. Men något som är så brett och som involverar miljö, människa och samhälle kan lätt kännas lite övermäktigt. Vad börjar man med? Vad är rätt för oss? Och kan vår t företag verkligen göra skillnad? Vi frågade hållbarhetsansvarig Louise Lindroth och styrelseledamot och tidigare hållbarhetsansvarig på Lindex, Sofia Brax.

TRENDIGT MED HÅLLBARHET?
– Ja och nej. Trendigt signalerar att det är något som kommer och går vilket inte är helt rätt. Men det är tydligt att företag lägger allt mer fokus på detta. Krav på hållbarhetsredovisningar har så klart bidragit. Slutkonsumenterna är också mer medvetna och värderar en produkt högre om den har ett hållbarhetstänk, säger Louise.

ALTRUISTISKT MED HÅLLBARHET?
– Nej, vi gör ju detta för våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn. För vår gemensamma framtid, säger Sofia.

HÅLLBARHET HANDLAR OM ATT SKÄNKA PENGAR?
– Jag tror att de flesta företag idag inser att hållbarhet inte bara handlar om att skänka pengar till välgörenhet utan att utveckla sin produkt och samarbeten med kunder och leverantörer för att långsiktigt ändra strukturer för en bättre miljö och en positiv samhällsutveckling, säger Sofia.

Steg för steg

BÖRJA MED ER KÄRNA
Allt fler företag börjar inse att det bästa är att utgå från sin kärnverksamhet. Vad ligger i linje med er affärsidé och verksamhet? Vad är det som gjort er framgångsrika hittills? Där finns mest kunskap, där kan ni göra mest skillnad och det blir mest trovärdigt.

INVOLVERA MEDARBETARNA
Ni kan också börja med att prata med era medarbetare. Vad brinner de för? Vad längtar de efter? Då finns engagemanget där från start. Har ni redan en idé klar, se till att involvera medarbetarna i nästa steg. Till exempel genom workshops där alla får fundera på hur de kan bidra och vad som får dem att känna sig stolta. Få med alla på tåget.

INVOLVERA KUNDER OCH LEVERANTÖRER
För att hållbarhetsstrategin ska vara hållbar över tid så behöver man ha leverantörer och kunder i åtanke. Vad är viktigt för dem? Involvera dem, bjud in till samtal och var transparenta och prestigelösa. Störst förändring kan man göra tillsammans.

BÖRJA!
Det viktigaste är att börja någonstans. Oavsett vilken typ av företag ni är kan ni göra någonting. Sätt strategin på pränt, då blir det mer verkligt.

FORTSÄTT
Allt kommer inte vara perfekt direkt. Hållbarhetsarbete är en löpande process och när man väl börjat så ser man snart hur det kan utvecklas och förbättras. Så utvärdera, omvärdera och jobba på!

TIPS!

EFTERFRÅGA DOKUMENTATION
Fråga dina leverantörer efter hållbara alternativ och be om dokumentation. Vad innebär det att produkten är etisk och hållbar? Ställ frågor om hur den är producerad så att det stämmer med ert företags värderingar.

LIVSLÄNGD OCH UPPLEVT VÄRDE
När du beställer något fundera över dess livslängd och upplevda värde. Rimmar det med ert varumärke? Kanske är det bättre att köpa färre produkter men med högre upplevt värde? Så att det inte blir en ”slit och släng”-produkt.

PRODUKTMEDIA EN HR-FRÅGA

– SLÄNGS DIREKT ELLER ANVÄNDS I ÅRATAL

Produktmedia, merchandise eller give aways – kalla det vad du vill, men används det inte är det fullständigt bortkastade pengar och dessutom hållbarhetsmässigt förkastligt. Men å andra sidan – ger man bort rätt saker till sin personal med rätt kvalitet så kommer de användas i åratal.

Produktmedia har blivit ett allt viktigare verktyg för HR-avdelningen. Många anställda kommer allt längre bort från den organisation som de tillhör. Konsulter exempelvis, förväntas alltid vara ute hos kund och med det blir relationen och lojaliteten till det egna företaget lidande. I detta blir profilprodukterna ett sätt att binda ihop den egna organisationen – för att skapa tillhörighet, stolthet, teamkänsla eller minnas en händelse i företaget.

– Det finns så mycket att säga om rätt profilprodukter och hur mycket pengar man sparar på att göra rätt. Det kanske inte är så svårt att få sin organisation att ha på sig en t-shirt med bolagets tryck på under en brännbollsmatch en sommarkväll när företaget samlas. Men hur gör man för att de som får den ska vilja ha på sig den till träningen nästa vecka eller använda den på stan om sex månader? Allt handlar om att hitta produkterna och varumärkena som mottagaren vill associeras med och vilja ha på sig, säger Ola Bernstein på Olsson & Co.

Vill man att konsultteamet ska få en jacka så måste man ge dem en jacka som de vill använda. Även om den kostar tre gånger mer så är det värt varje krona mot att köpa den billigare som ingen kommer att använda två veckor senare.

– Jag har så många exempel på när företag verkligen lyckas med sin ambition att ta fram produkter som fungerar. Varje dag när jag åker till jobbet ser jag exempelvis vid samma företag personer som går in med en jacka som är mycket enkel att känna igen. Och jag vet dessutom att de fick jackan för tre år sedan. Snacka om en billig marknadsaktivitet och att man lyckats ta fram en produkt som personerna vill identifiera sig med. Det handlar inte om att de måste ha en viss uniform på sig utan de väljer den jackan tre år senare för att de gillar den och med det, gillar företaget de arbetar för, fortsätter Ola.

Så tänk ett extra varv när ni nästa gång ska köpa kläder eller andra profilprodukter till er personal. När och var vill ni att de används? Vad vill era medarbetare identifieras med? Och till slut, vilket miljömässigt avtryck gör dina profilprodukter och hur kan det bli så litet som möjligt. Kontakta gärna Olsson & Co om ni vill veta mer.

TRENDSPANING - Detta är hett just nu!

Alla pratar om hållbarhet i olika former, en trend som vi hoppas består och sprider sig. Hållbarhetstänk inom produktmedia handlar om bra kvalitet och produkter som kan användas länge. Men också att de är producerade på ett hållbart sätt när det kommer till lagar, arbetsvillkor och att inga farliga kemikalier använts i tillverkningen.

– Vi går på föreläsningar och besöker mässor runt om i världen för att spana efter trender och för att förstå mekanismerna bakom dem. Det gör vi för att kunna vara goda rådgivare åt våra kunder och pusha dem mot att ta kloka och hållbara beslut, säger Katarina Brink, marknadsansvarig på Olsson & Co.

Om man zoomar ut och tittar på vad som är trendigt
överlag just nu hittar man flera spännande områden:

    • Istället för plastpåsar som fyller haven – påsar gjorda på återvunnen bomull som du aldrig vill göra dig av med.
    • Trådlös teknik överlag och trådlös laddning i synnerhet.
    • Hälsotrenden är fortsatt urstark. Vattenflaskor, smoothiebägare och shakers i stål, glas eller BPA-fri plast. Även träningskläder och träningsredskap.

TRÅDLÖS LADDARE QI

Varför nöja sig med bara en sorts laddning. Här är den ultimata laddaren. Både Qi och en mobilladdare. Du kan ladda både trådlöst och med sladd, dessutom samtidigt! En produkt att ha med sig överallt då den är anpassad för vilken mobil du än har! Levereras med 3-1 kabel med kontakter som passar alla mobiler, även de trådlösa!

LITE KURIOSA
Qi är ett proprietärt gränssnitt för trådlös batteriladdning som är utvecklat av Wireless Power Consortium. Gränssnittet har fått sitt namn efter det kinesiska begreppet qi, uttalat /tƒi:/, som är ett energiflöde i folktron.

BOMULLSKASSE I ÅTERVUNNET MATERIAL

Bomullskasse tillverkad av återvunnen bomull. Tyger från restpartier, stuvbitar och dylikt trådas upp och vävs till nya kassar istället för att slängas. En grov 400 grams kasse med ruff känsla som är ett miljömedvetet val till ett riktigt bra pris. Eftersom kassen är tillverkad av återvunnen bomull kan den grå nyansen variera från kasse till kasse.

VATTENFLASKA MED FRUKTBEHÅLLARE

Trendig vattenflaska i miljösmart Tritan, 800 ml, med inbyggd fruktbehållare som tillför ditt vatten både vitaminer och smak. Fruktbehållaren kan också användas för att kyla ner vattnet genom att lägga i iskuber.

KRANVATTEN VS FLASKVATTEN
Vi har tillgång till rent vatten dygnet runt direkt i kranen. Trots uppenbara fördelar med vårt kranvatten säljs stora mängder flaskvatten i Sverige, 25 liter per person och år. Det tycker vi är onödigt. Kranvatten är det dricksvatten som du får direkt i kranen, det är gott, färskt och lokalproducerat. Att producera och leverera en liter flaskvatten drar minst 300 gånger mer energi än att tappa upp en liter vatten från kranen. Att producera och leverera en liter flaskvatten släpper ut minst 300 gånger mer av växthusgasen koldioxid än att tappa upp en liter vatten från kranen. Allt vatten smakar bäst kylt. Sommartid kanske vattnet i kranen är lite varmare än vad du föredrar. Så tappa gärna upp vatten i en karaff och ställ i kylskåpet nästa gång så har du kallt vatten under dagen.

Syns du med din reflexväst?

Reflexvästar kan rädda liv men bara om de fungerar. Under 2016 och 2017 gjorde Konsumentverket en granskning som visade på stora brister och bara 1 av de 19 undersökta västarna blev godkänd.

Våren 2018 ersattes dessutom ett EU-direktiv med en ny förordning (2016/425), vilket innebar skärpta krav för CE-märkning. AD Company, som är leverantör till Olsson & Co, har sålt certifierade reflexvästar i många år. Men när branschens brister uppdagades och den nya förordningen kom, så valde de att certifiera sitt sortiment via RISE för att vara på den säkra sidan. De har också satsat på att informera kring CE-märkning och göra de krångliga reglerna mer lättförståeliga.

– Det är en självklarhet att våra kunder ska känna sig trygga med vårt säkerhetssortiment. Speciellt med tanke på att vi som företag jobbar med socialt ansvar och hållbarhet, vilket vi vet att Olsson & Co också tycker är mycket viktigt, säger Catrin Josefsson, marknadsansvarig på AD Company.

Tänk på:

  • EU försäkran om överensstämmelse måste bifogas västen eller publiceras på hemsida som återfinns på etiketten. Saknas detta är det troligen ingen korrekt CE-märkt väst.
  • Användarinformation och giltig etikett ska följa med varje väst.
  • Ett baskrav är att reflexbanden på västen ska vara minst 50 mm breda med minst 50 mm mellanrum samt löpa runt hela torson.
  • Förenklat är gul, orange och röd godkända färger för yrkesbruk. För icke professionellt bruk är även rosa och grön godkända. Övriga färger ska misstänkas vara icke godkända västar.
  • Det finns tre olika klasser i standarden EN ISO 20471; klass 2 erbjuder oftast tillräckligt skydd för de flesta arbetsplatser och förhållanden. EN 1150 är standarden till västar för icke professionellt bruk.

I CE-foldern ”Var säker på att synas” finns mer info.
Prata med Olsson & Co för att beställa en kostnadsfritt.

Julklappstips 2018

Idag är det bara 90 dagar kvar till julafton! 

Inspiration till julklappar för dina anställda finner du på länken nedan.
Kontakta oss – vi hjälper dig!

Se inspiration!

OLSSONSKOLAN

tjäna pengar genom merchandise

Merchandise är kringprodukter runt ett varumärke som har ett kommersiellt syfte. Men vad ska man tänka på om man vill marknadsföra sitt varumärke och tjäna pengar med hjälp av kringprodukter?

– Det är viktigt att man verkligen tänker igenom vad varumärket står för innan man använder merchandise. Man ska tänka igenom vilka kringprodukter man vill använda för att sälja sitt varumärke och på vilket sätt, säger Katarina Brink på Olsson & Co.

Förutom att ha en strategi och en plan för vad man vill uppnå är det viktigt att ha slutkonsumenten i fokus när man använder merchandising.

– Det måste finnas ett intresse hos konsumenten. Som kund köper man en produkt antingen för att den symboliserar ett visst varumärke eller för att man har ett faktiskt behov av produkten, säger Katarina.

När Olsson & Co fick i uppdrag att ta fram produkter åt Svenska Ostindiska Companiet och dess Ostindiefarare tog man fram en produktserie med ett marint tema som anpassats till en bred målgrupp. Produkterna tilltalade både barn och vuxna och såldes som souvenirer under Ostindiefararens olika turnéer runt om i Europa.

Ett annat exempel är Resia där Olsson & Co fick uppdraget att ta fram en resetavla med produkter som resenären kan ha nytta av både under resan och på resmålet. När kunderna är i Resia-butiken för att beställa resor kan de samtidigt köpa adaptrar, necessärer och uppblåsbara nackkuddar.

OLSSONSKOLAN

Offset eller digitaltryck?

När man ska göra en trycksak gäller det att använda sig av den teknik som passar bäst med tanke på förutsättningarna. Det som huvudsakligen påverkar valet av tryckteknik är tid, upplaga, format, omfång (antal sidor), kvalitetskrav och vilket material man ska trycka på. Här vill vi förklara lite enkelt om de olika metoderna. Vilken tryckteknik passar för vad?

OFFSET
Detta är den vanligaste tryckmetoden. Metoden är en indirekt tryckmetod, vilket innebär att tryckbilden först sätts av på en gummiduk och sedan överförs till papperet.

En offsetpress har ett tryckverk för varje färg. Färgen ligger i färgkistor och matas ner mellan cylindrar för att jämnt föras över på tryckplåten där tryckbilden finns. Färgen fastnar bara på vissa delar av plåten, vilket bestäms av hur plåten har framkallats. Den vanligaste färgsammansättningen är processfärgerna cmyk. Cmyk står för cyan (blå), magenta (cerise), yellow (gul) och key colour (svart). Vanligast är att trycka i en fyrfärgspress, alltså en tryckpress med fyra tryckverk. Det kan dock vara lika vanligt med tvåfärgspressar upp till åttafärgspressar eller mer. I de offsetpressar som har fler än fyra färgverk, används de extra färgverken till att trycka på lack eller extrafärger. Med åtta verk eller fler kan man trycka båda sidorna (i fyrfärg) av tryckarket i en genomgång.

ARK ELLER RULLE
Offsetpressar finns som arkpressar och rotationspressar, beroende på om papperet matas in som ark eller från en rulle i en lång bana. Ark-offset är vanligast och ger något bättre kvalitet medan rulloffset är en snabbare metod som också blir mer ekonomisk vid högre upplagor.

PRODUKTER
Arkoffset: Böcker, foldrar, tidskrifter, broschyrer, kalendrar, visitkort och mycket annat.
Rulloffset: Används främst i större upplagor, ofta från cirka 25 000 ex och alltid till dagstidningstryck.

DIGITALTRYCK
Print on demand, som det också kallas, innebär att man bara trycker så många exemplar som man behöver vid ett givet tillfälle. Fördelen är att kostnaden för det första exemplaret är lika hög som för det hundrade, tekniken har i princip ingen startkostnad. Detta gör att man kan trycka bara ett ex, vilket man inte gör vid en offsetpress där det krävs tryckplåtar. En digital tryckpress fungerar som en stor skrivare. I dag är tekniken utvecklad och bildkvaliteten blir minst lika bra som i offset. När man använder denna teknik kan man också leverera snabbare eftersom färgen är torr när den kommer ut ur tryckpressen, vilket gör att man kan efterbehandla trycksaken med en gång utan risk för smetning. Med digitaltryck har man också möjlighet att trycka variabeldata. Metoden utnyttjas främst för att skapa riktade och personliga trycksaker. Personliga budskap ger ofta en högre svarsfrekvens när man gör reklamkampanjer.

PRODUKTER
Man trycker i princip samma typer av produkter som i en offsetpress, men upplagorna är mindre. Digitalpressen används även för att framställa för provtryck.

SURVIVAL KIT INFÖR Black Friday

Hur kan man som leverantör av betallösningar locka sina kunder till skratt och på köpet göra succé i sociala medier? Med en kombination av tajming, förståelse för sin målgrupp och en stor portion humor gjorde Collector Bank just det i samband med Black Friday.

Att skicka ut julklappar gör alla. Så Collector Bank valde istället att göra något för sina kunder inför Black Friday, en av handlarnas mest hektiska och viktiga försäljningsdagar.

– Vi är flera som själva arbetat på kundsidan med e-handel och som tagit del av Black Friday. Det är en otroligt hektisk dag som kan bjuda på såväl försäljningsrekord som kraschade sajter och produkter som tar slut. Vi vet också att våra kunder överöses med kommunikation, så vi ville göra något unikt och med humor för att sticka ut. Ur det växte idén om ett ”survival kit” fram, säger Kajsa Lernestål, Brand Manager Payments på Collector Bank.

Survival kitet bestod av en svart låda med en fidgetspinner, pralin, tuggummi och energidryck – eller ”kraftsaft” i det här fallet. Lådan var specialanpassad och alla produkter fick egna etiketter med humoristisk information om hur de skulle hjälpa till i stressen.

– Produkterna i sig var rätt vanliga, men de var presenterade på ett snyggt sätt och man såg att det fanns eftertanke och hjärta i och det höjde hela upplevelsen. Det viktiga här var inte det man gav bort utan det man ville förmedla, säger Anneli Kling på Olsson & Co. Responsen blev enorm med glada hejarop, viral spridning på sociala medier och artikel i e-handelsnytt.

– Mitt tips för att lyckas är att lära känna sin målgrupp. Vad är mest betydelsefullt för dem och hur kan man nå ut genom att väcka en känsla? Inte hasta ut kommunikation och profilprodukter utan hellre satsa på att det ska vara genomtänkt och ha kvalitet. Vi kommer definitivt att göra liknande kampanjer under året, säger Kajsa.

LAGRET SÄKERSTÄLLER
DEN GRAFISKA PROFILEN

En av de största utmaningarna för att säkerställa en grafisk profil genom hela bolaget är hur man administrerar lagerhållningen och logistiken. Ofta finns det många produkter så som produktmedia, profilkläder, trycksaker och expomaterial som ska användas och finnas ute i verksamheten. Något som kan bli en utmaning om företaget finns på många olika platser i Sverige eller världen.

– Vi tillhandahåller lager och logistik till ett stort antal kunder idag. Vi tar fram en skräddarsydd webshop där de beställer artiklar de behöver till sin verksamhet och vi ser till att leverera så snabbt som möjligt, ofta redan dagen därpå. Den största behållningen är att vi kan säkerställa att alla i organisationen får och använder rätt produkter med rätt grafisk profil, säger Karin Pantic på Olsson & Co.

Idag har Olsson & Co cirka 25 kunder med över 1000 pallar i sina lager i Sverige och Norge. Bland kunderna finns Nordic Choice Hotels, Apollo och Stavdal. Två personer på Olsson & Co är ansvariga för kundernas webshop och att hålla koll på kundernas lager så att de ständigt är uppdaterade och undviker att produkter blir hyllvärmare.

OLSSONSKOLAN

Produktmedia: Hur, Vad och Varför?

Ofta görs inköpen av profilprodukter spontant och baseras på det inköparen själv tycker är kul eller användbart. Men det lönar sig att lyfta inköpsbesluten till en strategisk nivå och se profilprodukterna som en mediekanal i marknadsföringen och ett sätt att nå fram till mottagaren med sitt budskap. Vi kallar det för produktmedia.

VARUMÄRKET
Det är betydelsefullt att tänka efter hur man använder sitt varumärke. Varumärket är symbolen för företaget. Hur det används påverkar hur företaget uppfattas av omgivningen.
– Om företaget vill förknippas med kvalitet är det givetvis klokt att satsa på kvalitet i profilprodukterna, säger Jan-Ove Rivelsrud, Olsson & Co.

MOTTAGAREN I FOKUS
Vilka vill ni nå ut till med den aktuella produkten och varför? Vilken känsla vill ni att mottagaren upplever?
– Är ni som företag till exempel på en mässa och träffar en potentiell kund kan ni med fördel överlämna en genomtänkt profilprodukt som förstärker budskapet i montern, säger Jan-Ove.

HA ETT TYDLIGT MÅL
Vid valet av produktmedia är det viktigt att veta vad man vill uppnå. Frågor som är värdefulla att ställa sig är till exempel:

• Varför väljer vi just den här produkten?
• Hur ska den användas?
• Vad ska produkten göra för oss på marknaden?
• Är målet endast att sprida varumärket eller ska vi kommunicera något särskilt?
• Kan valet av produkt förstärka något budskap som vi vill föra fram?
• Vilken säljande metodik är lämplig vid spridningen av profilprodukten?

– Genom att i förväg fundera över svaren på denna typ av frågor får företaget ut så mycket mer av sin investering i produktmedia avslutar Jan-Ove.

KOSTYMEN FÖR FRAMTIDEN

Hållbara arbetskläder i kostymförpackning, så beskriver produktansvarig Per Gyllunger på Tailor sina nya REPEAT kostymer med återvunnen polyester. Service och representationssektorn växer och kravet på att se proper och snygg ut i kontakt med kunden blir allt viktigare. Lika tydliga är kraven på en för framtiden hållbar verksamhet där kunderna blir alltmer medvetna om sina kläders innehåll och förväntar sig att vi som leverantör är med i utvecklingen.

– Vi har kostymer för dam och herr där yttertyget till 54 procent är tillverkat av PET-flaskor och andra återvunna plaster. Genom en mekanisk process utan kemikalier framställs en recirkulerad polyesterfiber av plasten som blandas med merinoull och stretchfiber för att sedan vävas till kostymtyg. Det gör att vi återvinner plast istället för att använda olja som vanligtvis görs, säger Per Gyllunger.

Naturligtvis kostar den här nya återvinningsprocessen lite mer än traditionell framställning med råolja men det är ett måste för en mer hållbar framtid.

– Det vi har gjort med vår värld kostar pengar att reparera. Nya tekniker måste tas fram för att vi ska kunna producera hållbara produkter och många företag ser idag konkurrensfördelen med en hållbar verksamhet genom hela företaget. Vi har under den senaste tiden tydligt noterat en kraftig uppgång av förfrågningar och intresse från små till stora kunder som vill vara delaktiga i utvecklingen, säger Per Gyllunger.

REPEAT-kostymen kan dessutom tvättas i en vanlig tvättmaskin något som ytterligare gör produkterna hållbara utifrån en miljöaspekt. Så, var hittar man då dessa fantastiska kostymer? Jo, naturligtvis kan man via Olsson & Co beställa dem till sitt företag.

OLSSONSKOLAN

EN BILD SÄGER MER ÄN TUSEN ORD

En bra bild kan avgöra om ett budskap når ­genom bruset eller går obemärkt förbi. ­Självklart är valet av bild viktigt men det finns också ­andra saker att tänka på. Som att trycksaker ­kräver högupplösta bilder och att det till webben ­räcker med lågupplösta. Men vad­ ­betyder det egentligen?

En bild består av små färgade punkter. Ju tätare punkterna sitter desto skarpare blir bilden och man kan göra bilden större utan att den blir suddig.

– Är det mer än 300 punkter per inch (dots per inch, dpi) räknas bilden som högupplöst. En lägre upplöst bild har ofta 72 dpi. En bild som är 10 x 10 cm med 300 dpi går att trycka i 10 x 10 cm, men gör man om den till 72 dpi går den att använda på webben som en mycket större bild. Om en bild är hög- eller lågupplöst har inte att göra med hur många megabyte bilden har. Man kan oftast räkna med att en bild som är över 5 Mb är högupplöst, men man måste ändå titta på hur stort man kan trycka den, säger Rickard Danielsson, originalare på Olsson & Co. En bild som exempelvis tas med iPhone brukar väga runt 3 Mb. Har kameran varit stilla så att bilden blir skarp och fin går det ofta att trycka den minst i storleken 10 x 15 centimeter, vilket också betyder att det inte är några som helst problem med att använda den på webben.

– Det här är sådant som kan vara bra att veta när det kommer till bilder. Området är emellertid betydligt större än så här. Exempelvis har materialet du ­trycker på stor betydelse för hur upplöst bilden behöver vara för att det ska blir bra. En stor vepa som du ska hänga på en fasad har andra krav på bilden än en bild som ska vara snygg i ett glättigt magasin. Är du nyfiken på att lära dig mer om bilder? Ta gärna kontakt med Rickard så hjälper han dig. Det finns också otaliga böcker och webbplatser som fördjupar sig i ämnet.

OLSSONSKOLAN

RÄTT MATERIAL TILL EXPOPRODUKTER

Att välja rätt material till sina expoprodukter är inte alltid lätt men ekonomiskt viktigt att fundera över.

– Man måste tänka igenom hur produkten ska användas. Det är viktigt att man får rätt kvalitet, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som bäst kvalitet, säger Ola Bernstein på Göteborgskontoret.

VAR OCH NÄR
Det första som är viktigt att tänka på är var expoprodukten ska placeras. Är det inomhus behöver inte materialet vara lika tåligt som för en produkt som ska placeras utomhus och utstå vind, sol och väta. Det andra som är bra att tänka på är hur länge produkten ska användas. Något som ska hänga uppe i flera år måste så klart vara av bättre kvalitet än något som är till för ett enstaka tillfälle.

VANLIGA MISSTAG
– Det finns en enorm besparingspotential här. Det är synd, det händer att folk får en idé och snabbt kollar upp vad det kan kosta utan att fundera över hur det ska användas. Då kan priserna avskräcka och en bra idé går till spillo, säger Ola.

– Å andra sidan vill man ju inte råka ut för att köpa ett för billigt material som blir solblekt efter ett par månader när det ska sitta uppe i flera år.

UPPHÄNGNING OCH FÄRG
Andra saker som är bra att tänka på är hur produkten ska sitta så att man gör den lätt att sätta upp. Färger är något som uppfattas väldigt olika beroende på i vilken miljö produkten ska användas. En flagga som upplevs mörkröd inomhus kan nästan se rosa ut i klart dagsljus. Så tänk igenom hur, var och när produkten ska användas innan du beställer material.

Ring oss – vi hjälper dig!

REGNBÅGEN, HÅKAN
& VAD BLIR DET I ÅR?

För tredje året i rad har Olsson & Co tagit fram en funktionströja som ska användas på Göteborgsvarvet. Solar, som står som beställare av tröjan, vill skapa uppmärksamhet bland de över 60 000 löparna och hos all publik som står och hejar.

För tre år sedan tog Olsson & Co fram en funktionströja i regnbågens alla färger och förra året var den inspirerad av Håkan Hellströms sjömanskostym. I år ger årets tröja, vars tema hålls hemlig fram till maj, sommarfeeling till alla som springer för Solar och för publiken.

– Det är ett lite annorlunda projekt som är himla roligt. Solar är kreativa i sina idéer och vår utmaning är att förverkliga deras visioner så att de får så mycket uppmärksamhet som möjligt, berättar Ola Bernstein på Olsson & Co.

Funktionströjan i regnbågens färger gav rejält med uppmärksamhet i sociala medier. Solar som är ett sourcing och serviceföretag inom el och VVS arbetar i en bransch som ibland kan ses som grabbig. Därför blev det en viral succé när 700 kunder och partners till Solar sprang med regnbågens alla färger.

– Naturligtvis hoppas vi på en ny succé med årets tröja, men det vet man ju aldrig i förväg. När produkt och varumärke klickar på det sätt som det gjorde med ”regnbågströjan” är produktmediet som allra bäst, säger Ola.

UNGA FÖRETAGARE – VIKTIGT FÖR SVERIGE

Visste du att 4 av 5 jobb skapas av små och medelstora företag i Sverige? Därför är det av ytterst stor vikt att vi får fler som vågar äga och driva företag, som vågar satsa på något de tror på!

Vi på Olsson & Co har valt att stötta tre stycken företag som drivs under Ung Företagsamhet. Vi har hjälpt dem att synliggöra sina varumärken, allt från trycksaker, produktmedia, expomaterial och profilkläder. Ett av företagen arbetar med att få barn att borsta tänderna ordentligt – Tandtroll UF, ett annat vill skapa säkerhet när man är ute och joggar eller promenerar – SafeSteps UF levererar en reflexväst med insytt överfallslarm. Det tredje bolaget har tagit fram ett eget grafiskt mönster som de har tryckt på dricksglas – Aviva UF.

Vid regionsfinalen i Göteborg i början på mars vann två av bolagen närmare 10 priser i olika kategorier och vi gratulerar dem till detta! – Det är otroligt roligt att få följa dessa ungdomar som går tredje året på gymnasiet. Deras entusiasm går inte att ta miste på och de har idéer och tankar kring allt. Att få bidra med det vi kan och hjälpa dem komma vidare med deras drömmar ger oss enormt mycket energi och glädje! Vem vet, kanske är det deras idé som är nästa exportsuccé i Sverige, säger Tomas Olsson på Olsson & Co.

Glöm inte vattenflaskan i sommar!

Nu när det är vår njuter vi extra mycket av att vara ute i det fria. Det är lopp som ska springas, picknick som ska ätas i det gröna och badstranden ska besökas med familjen. Då är en vattenflaska alltid bra att ha till hands.

Här finns fler tips på produkter till sommarens aktiviteter:
PRODUKTER 2018

VISADE UPP SINA SENASTE TAPETKOLLEKTIONER – MED PENNOR

Pennor och tablettaskar är nästan en regel att ha på en mässa. De är lätta att dela ut, de kan leva länge och uppskattas av besökarna. WallVision tog tillfället i akt att visa upp det som är deras stora styrka: vackra tapetmönster ur två av sina senaste kollektioner, Lounge Luxe från Engblad & Co och Anno från Boråstapeter.

Wallvision är marknadsledande i Sverige inom tapeter, med starka varumärken som Boråstapeter, Cole & Son, Engblad & Co och Mr Perswall. Design, produktion och kontor finns i Viared, utanför Borås. Inför Heimtextil, en ledande branschmässa i Tyskland, valde man att fokusera på två nya kollektioner från Boråstapeter respektive Engblad & Co, och tryckte upp de vackra mönstren på bland annat tablettaskar och pennor.

– Vi försöker få in våra fantastiska mönster på allt vi gör. Mönster är det vi jobbar med och då är det klart att det ska synas – inte bara på väggarna, säger Anna Cinthio, Sales Coordinator på WallVision. Att trycka loggor på pennor är ganska enkelt, men att mönstertrycka tapet över hela pennkroppen var en lite större utmaning, som Olsson & Co med glädje tog sig an. Efter att ha kontaktat olika leverantörer och tittat på olika modeller valde de en penna som kunden blev nöjd med. Att få till rätt färgåtergivning och rätt storlek på mönsteråtergivningen blev nästa steg. Efter flera vändor kom de fram till ett resultat som alla blev nöjda med.

– Idag finns det många olika tryckmöjligheter, det behöver inte vara en vit penna med logo. Man kan välja bland en mängd olika färger, modeller och som i det här fallet, att trycka ett ”all over print” på hela pennkroppen, säger Tomas Olsson. Pennorna delades ut på vårens mässor och kommer också leva vidare som produktmedia hos både WallVision och deras återförsäljare.

– Dessutom ger ju pennor med våra egna tapetmönster en bra intern branding, något som ska finnas på allas skrivbord och överallt där de behövs, för att ständigt påminna oss om vår främsta styrka: att designa, producera och saluföra tapeter som skapar inredningslust och vackrare hem – för alla, säger Anna.