AKTUELLT

OLSSONSKOLAN

RÄTT MATERIAL TILL EXPOPRODUKTER

Att välja rätt material till sina expoprodukter är inte alltid lätt men ekonomiskt viktigt att fundera över.

– Man måste tänka igenom hur produkten ska användas. Det är viktigt att man får rätt kvalitet, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som bäst kvalitet, säger Ola Bernstein på Göteborgskontoret.

VAR OCH NÄR
Det första som är viktigt att tänka på är var expoprodukten ska placeras. Är det inomhus behöver inte materialet vara lika tåligt som för en produkt som ska placeras utomhus och utstå vind, sol och väta. Det andra som är bra att tänka på är hur länge produkten ska användas. Något som ska hänga uppe i flera år måste så klart vara av bättre kvalitet än något som är till för ett enstaka tillfälle.

VANLIGA MISSTAG
– Det finns en enorm besparingspotential här. Det är synd, det händer att folk får en idé och snabbt kollar upp vad det kan kosta utan att fundera över hur det ska användas. Då kan priserna avskräcka och en bra idé går till spillo, säger Ola.

– Å andra sidan vill man ju inte råka ut för att köpa ett för billigt material som blir solblekt efter ett par månader när det ska sitta uppe i flera år.

UPPHÄNGNING OCH FÄRG
Andra saker som är bra att tänka på är hur produkten ska sitta så att man gör den lätt att sätta upp. Färger är något som uppfattas väldigt olika beroende på i vilken miljö produkten ska användas. En flagga som upplevs mörkröd inomhus kan nästan se rosa ut i klart dagsljus. Så tänk igenom hur, var och när produkten ska användas innan du beställer material.

Ring oss – vi hjälper dig!

REGNBÅGEN, HÅKAN
& VAD BLIR DET I ÅR?

För tredje året i rad har Olsson & Co tagit fram en funktionströja som ska användas på Göteborgsvarvet. Solar, som står som beställare av tröjan, vill skapa uppmärksamhet bland de över 60 000 löparna och hos all publik som står och hejar.

För tre år sedan tog Olsson & Co fram en funktionströja i regnbågens alla färger och förra året var den inspirerad av Håkan Hellströms sjömanskostym. I år ger årets tröja, vars tema hålls hemlig fram till maj, sommarfeeling till alla som springer för Solar och för publiken.

– Det är ett lite annorlunda projekt som är himla roligt. Solar är kreativa i sina idéer och vår utmaning är att förverkliga deras visioner så att de får så mycket uppmärksamhet som möjligt, berättar Ola Bernstein på Olsson & Co.

Funktionströjan i regnbågens färger gav rejält med uppmärksamhet i sociala medier. Solar som är ett sourcing och serviceföretag inom el och VVS arbetar i en bransch som ibland kan ses som grabbig. Därför blev det en viral succé när 700 kunder och partners till Solar sprang med regnbågens alla färger.

– Naturligtvis hoppas vi på en ny succé med årets tröja, men det vet man ju aldrig i förväg. När produkt och varumärke klickar på det sätt som det gjorde med ”regnbågströjan” är produktmediet som allra bäst, säger Ola.

UNGA FÖRETAGARE – VIKTIGT FÖR SVERIGE

Visste du att 4 av 5 jobb skapas av små och medelstora företag i Sverige? Därför är det av ytterst stor vikt att vi får fler som vågar äga och driva företag, som vågar satsa på något de tror på!

Vi på Olsson & Co har valt att stötta tre stycken företag som drivs under Ung Företagsamhet. Vi har hjälpt dem att synliggöra sina varumärken, allt från trycksaker, produktmedia, expomaterial och profilkläder. Ett av företagen arbetar med att få barn att borsta tänderna ordentligt – Tandtroll UF, ett annat vill skapa säkerhet när man är ute och joggar eller promenerar – SafeSteps UF levererar en reflexväst med insytt överfallslarm. Det tredje bolaget har tagit fram ett eget grafiskt mönster som de har tryckt på dricksglas – Aviva UF.

Vid regionsfinalen i Göteborg i början på mars vann två av bolagen närmare 10 priser i olika kategorier och vi gratulerar dem till detta! – Det är otroligt roligt att få följa dessa ungdomar som går tredje året på gymnasiet. Deras entusiasm går inte att ta miste på och de har idéer och tankar kring allt. Att få bidra med det vi kan och hjälpa dem komma vidare med deras drömmar ger oss enormt mycket energi och glädje! Vem vet, kanske är det deras idé som är nästa exportsuccé i Sverige, säger Tomas Olsson på Olsson & Co.

Glöm inte vattenflaskan i sommar!

Nu när det är vår njuter vi extra mycket av att vara ute i det fria. Det är lopp som ska springas, picknick som ska ätas i det gröna och badstranden ska besökas med familjen. Då är en vattenflaska alltid bra att ha till hands.

Här finns fler tips på produkter till sommarens aktiviteter:
PRODUKTER 2018

VISADE UPP SINA SENASTE TAPETKOLLEKTIONER – MED PENNOR

Pennor och tablettaskar är nästan en regel att ha på en mässa. De är lätta att dela ut, de kan leva länge och uppskattas av besökarna. WallVision tog tillfället i akt att visa upp det som är deras stora styrka: vackra tapetmönster ur två av sina senaste kollektioner, Lounge Luxe från Engblad & Co och Anno från Boråstapeter.

Wallvision är marknadsledande i Sverige inom tapeter, med starka varumärken som Boråstapeter, Cole & Son, Engblad & Co och Mr Perswall. Design, produktion och kontor finns i Viared, utanför Borås. Inför Heimtextil, en ledande branschmässa i Tyskland, valde man att fokusera på två nya kollektioner från Boråstapeter respektive Engblad & Co, och tryckte upp de vackra mönstren på bland annat tablettaskar och pennor.

– Vi försöker få in våra fantastiska mönster på allt vi gör. Mönster är det vi jobbar med och då är det klart att det ska synas – inte bara på väggarna, säger Anna Cinthio, Sales Coordinator på WallVision. Att trycka loggor på pennor är ganska enkelt, men att mönstertrycka tapet över hela pennkroppen var en lite större utmaning, som Olsson & Co med glädje tog sig an. Efter att ha kontaktat olika leverantörer och tittat på olika modeller valde de en penna som kunden blev nöjd med. Att få till rätt färgåtergivning och rätt storlek på mönsteråtergivningen blev nästa steg. Efter flera vändor kom de fram till ett resultat som alla blev nöjda med.

– Idag finns det många olika tryckmöjligheter, det behöver inte vara en vit penna med logo. Man kan välja bland en mängd olika färger, modeller och som i det här fallet, att trycka ett ”all over print” på hela pennkroppen, säger Tomas Olsson. Pennorna delades ut på vårens mässor och kommer också leva vidare som produktmedia hos både WallVision och deras återförsäljare.

– Dessutom ger ju pennor med våra egna tapetmönster en bra intern branding, något som ska finnas på allas skrivbord och överallt där de behövs, för att ständigt påminna oss om vår främsta styrka: att designa, producera och saluföra tapeter som skapar inredningslust och vackrare hem – för alla, säger Anna.