Employer branding och produktmedia

– en oslagbar kombination

Produktmedia har blivit ett allt viktigare verktyg för HR-avdelningen när de arbetar med employer branding. Många anställda kommer allt längre bort från den organisation som de tillhör. Konsulter exempelvis, förväntas alltid vara ute hos kund och med det blir relationen och lojaliteten till det egna företaget lidande. I detta blir profilprodukterna ett sätt att binda ihop den egna organisationen – för att skapa tillhörighet, stolthet, teamkänsla eller minnas en händelse i företaget. Employer branding helt enkelt.

– Det finns så mycket att säga om rätt profilprodukter och hur mycket pengar man sparar på att göra rätt. Det kanske inte är så svårt att få sin organisation att ha på sig en tröja med bolagets tryck på under en brännbollsmatch en sommarkväll när företaget samlas. Men hur gör man för att de som får den ska vilja ha på sig den till träningen nästa vecka eller använda den på stan om sex månader? Allt handlar om att hitta produkterna och varumärkena som mottagaren vill associeras med och vilja ha på sig, säger Ola Bernstein på Olsson & Co. Vill man att konsultteamet ska få en jacka så måste man ge dem en jacka som de vill använda. Även om den kostar tre gånger mer så är det värt varje krona mot att köpa den billigare som ingen kommer att använda två veckor senare.

– Jag har så många exempel på när företag verkligen lyckas med sin ambition att ta fram produkter som fungerar. Varje dag när jag åker till jobbet ser jag exempelvis vid samma företag personer som går in med en jacka som är mycket enkel att känna igen. Och jag vet dessutom att de fick jackan för tre år sedan. Snacka om en billig marknadsaktivitet och att man lyckats ta fram en produkt som personerna vill identifiera sig med. Det handlar inte om att de måste ha en viss uniform på sig utan de väljer den jackan tre år senare för att de gillar den och med det, gillar företaget de arbetar för, fortsätter Ola. Ett bra betyg på employer branding helt enkelt.

Kontakta oss!

Tänk ett extra varv när ni nästa gång ska köpa kläder eller andra profilprodukter till er personal. När och var vill ni att de används? Vad vill era medarbetare identifieras med? Och till slut, vilket miljömässigt avtryck gör dina profilprodukter och hur kan det bli så litet som möjligt.

Vill du veta mer hur Employer branding och produktmedia hänger ihop så tveka inte att kontakta oss!