Hur beställer jag?

På olssonoco.se kan du som företag enkelt handla profilprodukter, profilkläder, mäss- och expomaterial i bara några få steg!

1. Gå in på önskad produkt
2. Välj antal artiklar samt vilken eventuell variant du vill ha, till exempel färg.
3. Välj vilken märkningsmetod du önskar och hur många färger du vill trycka. Önskar du lägga en order så sänd oss en förfrågan i nästa steg så återkommer vi med korrektur och slutlig offert.
4. Om produkten inte har förslag på märkning så sänd oss en offertförfrågan inkl bifogat original så återkommer vi med offert och förslag på märkning.
OBS! Vi bekräftar alltid en inskickad order omgående med ett mail. Detta oavsett om ni fyller i formulär eller mailar till oss. Om ni ej fått en bekräftelse, vänligen kontakta oss omgående.

När du handlar produkter med märkning skickar vi alltid korrektur till dig innan vi levererar den färdiga produkten. På så sätt kan du alltid vara trygg när du handlar av oss, även online!

Har du några frågor innan ditt köp, när du genomför ditt köp eller efter ditt köp är du välkommen att kontakta oss på 031-749 58 00 eller via order@olssonoco.se Du kan också kontakta oss via vår live-chatt som vanligtvis är öppen vardagar kl 8-17.



Frågor och svar

Hur betalar jag?
Vi sänder en faktura till ditt företag när produkterna sänds för leverans.
Vilken information behöver ni av mig för beställning?
För att din order ska behandlas så snabbt och smidigt som möjlig så är det bra om vi kan få följande vid beställningstillfället:

Artikelnummer
Antal
Vektoriserad logotyp/grafik
PMS färger
Önskad tryckmetod
Leveransadress

Hur lång tid tar det innan jag får min beställning?
Den uppskattade leveranstiden finns angiven på din orderbekräftelse.
Hur kontaktar jag Olsson & Co?
Du når oss på 031-749 58 00 eller på 08-587 737 00 eller via order@olssonoco.se. Du kan också nå oss via vår live-chatt,
öppen vardagar 8-17.



Frågor om logotyp och tryck

Det är inte alltid så lätt att hänga med i svängarna när man inte själv arbetar med tryck och original. Här har vi försökt att sammanställa de vanligaste facktermerna och vad de betyder så att det ska bli enkelt att beställa dina profilprodukter.

I vilket filformat ska mitt tryck vara?
I regel behöver vi er tryckfil i vektorgrafik. Vanligt filformat för vektorgrafik är EPS, AI och PDF. Även om du själv inte kan öppna filen, går det utmärkt att skicka in den, så hjälper vi dig.

Vad är ett Original?
Är ett annat ord för tryckunderlag. Det motiv, logotype eller text ni önskar trycka, brodera eller gravera. Originalet består av en vektoriserad EPS- eller AI-fil.

Vad är en Kliché/Schablon?
Är en unikt framtagen mall/tryckplåt för ert tryck. En schablon tas fram för varje tryckfärg. Man trycker sedan en färg i taget och låter färgen torka emellan och bygger på så vis upp er logga/budskap. Schabloner används vanligtvis vid screentryck.

Vad är en Startkostnad?
En engångskostnad som står för inställningarna av tryckmaskinen för ert tryck. En startkostnad är oberoende av antalet färger och betalas även vid en repeatorder.

Vad är ett brodyrkort?
En brodyr består ofta av flera tusen stygn och flera olika färger. Med hjälp av avancerade program programmeras varje stygn till den logga eller det budskap som ska broderas. Varje typ av stygn, färg, täthet, stygnlängd med mera planeras in för att få fram en så snygg och proffsig brodyr som möjligt. När detta hantverk är klart, sparas filen ut och används sedan i brodyrmaskinen som instruktion för hur den ska brodera motivet. Det är denna fil som vi kallar brodyrkort. Vi sparar alltid alla brodyrkort vi tar fram, för framtida beställningar.

Vad betyder PMS/Pantone?
Pantone Matching System (PMS) är ett referenssystem för angivande av färgnyanser. Systemet är en internationell standard och hjälper till att specificera, matcha och kontrollera tryckfärger.

Vad är ett Korrektur?
Är en skiss där vi illustrerar tryckets storlek och placering på produkten ni önskar. För att undvika missförstånd måste vi alltid ha ditt godkännande på ett digitalt korrektur innan vi går i tryck. Är du inte nöjd med placeringen så begär du att få det ändrat.



Köpinformation

Här följer information kring vad som gäller vid köp på olssonoco.se

Priser och betalning
Produkternas priser anges alltid exklusive moms. Betalningsvillkor faktura 30 dagar netto.

Leverans och frakt
Leveranstid anges på orderbekräftelsen. Leveranstiden är en uppskattad leveranstid av produkten och kan komma att ändras. Viktigt att tänka på är att leveranstiden gäller från ditt godkännande. Glöm inte att meddela din eventuella deadline innan du lägger din beställning.

Vi skickar som företagspaket, vilket betyder att din adress måste vara bemannad. Vi skickar med flera olika fraktbolag. För att veta vilket bolag din försändelse skickas med, kontakta din säljare.

Garantier och service
Våra produkter säljs med de garantier som våra tillverkare och leverantörer erbjuder oss. Vid ett garantiärende är det i första hand reparation av produkten som erbjuds. Om reparation inte är möjlig ersätts produkten av en likvärdig. Saknas möjlighet till likvärdig produkt så återbetalas köpesumman. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, det vill säga fel som fanns i produkten vid leverans.

Önskar du utnyttja garantin eller vill reklamera en produkt kontakta oss på telefon 031-749 58 00 eller order@olssonoco.se. Vid kontakt med oss, vänligen beskriv ditt ärende samt uppge ordernummer och fakturanummer för lättare hantering.

Returer/Ångerrätt
Som företag har du 14 dagars ångerrätt på produkter utan märkning förutsatt att de är i obruten originalförpackning och i oskadat skick. Returkostnaden är 250 kr exkl. moms per order. Produkter med märkning samt beställningsvaror saknar ångerrätt. Om du önskar returnera en vara kontakta oss på telefon 031-749 58 00 eller order@olssonoco.se och uppge ordernummer, fakturanummer samt orsak till returen. Du får då en fraktsedel som du använder för att skicka tillbaka dina varor. Återbetalning sker så snart vi mottagit och behandlat returen. Om du önskar byta en vara, till exempel en annan storlek, så gör du en retur på den varan du vill lämna tillbaka och lägger sedan en ny order på den varan du önskar byta till.

I de fall en produkt är defekt eller om varan har blivit skadad på grund av felaktig packning står Olsson & Co för returkostnaden. Läs mer under reklamationer nedan.

Reklamationer
Om du vill reklamera en produkt kontakta Olsson & Co på telefon 031-749 58 00 eller order@olssonoco.se. Uppge order- och fakturanummer samt orsak till reklamationen för att få ett returnummer. Observera att erhållande av returnummer ej är att likställa med godkänd reklamation. Senast 14 dagar efter att du erhållit ett returnummer skall produkten vara oss tillhanda för att kunna bedömas rättvist. Returer skall återsändas i originalförpackning samt väl förpackade i av DHL godkänt emballage. Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kund.

Företagskund skall ankomstkontrollera allt gods för att verifiera att varan är felfri. Inkommer reklamation efter 30 dagar från leverans förbehåller sig Olsson & Co rätten att bedöma ärendet enskilt utan hänsyn till tidigare nämnda reklamationsvillkor.

Livechatt
Prata live med en av våra medarbetare! Du hittar vår livechatt längst ner till höger på sidan.
Chatten är live vardagar mellan kl 08.00 - 17.00